top of page
TAKLAGSÖL

Det okända kammarspelet “Taklagsöl” öppnade vårsäsongen på Strindbergs Intima teater 2011.  Ursprunget är en märklig novell från 1906. Strindberg ansåg att det var den bästa text han någonsin skrivit. ”Taklagsöl” är en mångbottnad skapelse. Kanske Strindbergs främsta modernistiska verk.

​

Vi möter den döende konservatorn som ser livet passera i revy. Han ligger instängd i sin våning med endast en sjuksköterska närvarande. Konservatorn beskriver i förvirrade och klarsynta bilder allt som rör sig i hans febersjuka hjärna. Ljus, ljud, minnen och drömmar…

​

Strindberg slog genast fast att novellen egentligen var en pjäs som bara väntade på att befrias ur ordmassorna. Han gjorde sin egen dramaturgiska mall och började reducera och dubblera rollerna. ”Taklagsöl” är som gjord att anpassas till kammarspelsformatet – den formel som Strindberg uppfann för sin Intima teater. Men han orkade inte fullfölja det hela.”Det gröna ögat”, ”Dödsriket” och ”Konsten att dö” är några av de titlar Strindberg föreslog innan han bestämde sig för ”Taklagsöl”.

​

”Taklagsöl” har endast framförts som radioteater – trodde vi – tills det visade sig att pjäsen hade världspremiär i Intima teaterns lokaler redan 1949 med Toivo Pawlo som Konservatorn. Allt går igen! Det spökar på Strindbergs Intima teater…

PREMIÄR 28 FEBRUARI 2011

​

Av: August Strindberg

Bearbetning: Anna Lyons

Medverkande:

Anna Lyons och Margareta Hallin

Regi: Lena Mossegård

Musik: Leif Jordansson

 Scenograf och kostymör: Sven Dahlberg

 Ljus: William Wenner

Maskör och perukmakare: Siv Glans Molin.

RECENSIONER:

​

“Men aldrig förr har jag sett en kvinna spela August rätt av och i vår tids tanke om män och kvinnor, dessutom alldeles raffinerat enkelt och träffande utmärkt.

​

“Margareta Hallin spelar denna multi-roll, och hon gör det med en scensäker diskretion som fullständigt lyser kring hennes svarta husjungfruklänning” 

 

-Expressen

 
LÄS RECENSIONEN

​

​

“Dynamik i kondenserad Strindberg”


“Regissören Lena Mossegård sparar på effekterna och leder oss långsamt in i en mycket märklig uppsättning”


"Margareta Hallin…liksom Anna Lyons… (har) tillsammans, till Leif Jordanssons musik, skapar de en mycket speciell dynamik på scenen. 

​

-SvD

 
LÄS RECENSIONEN

​

​

“Taklagsöl” är ytterst välspelad och tät, en vacker uppsättning som fungerar som hand i en handske på traditionstyngda Strindbergs Intima teater, denna yppersta pärla bland scener i Stockholm just nu.”

 

-Tidningen kulturen


LÄS RECENSIONER

bottom of page