top of page

LEFFLER-FESTIVALEN 2022

14/10

Kl.18.00 - 19.15 

Claudia Lindén, Maria Mårsell och Amelie Björk

föreläser om Anne-Charlotte Leffler. Fritt inträde.

 

     

Kl.19.30

Dom enda relevanta

Konstkollektivet PÖL framför en nyskriven pjäs med insprängda partier ur och referenser till  Anne-Charlotte Lefflers verk: Skådespelerskan (1873), Elfvan (1883) och Utomkring äktenskapet (1893).

---

15/10

Kl.17.15-17.45 

Embla Hane framför tillsammans med gitarrist Vegard Rubach Ese

text och musik inspirerad av, och citerad från, Anne-Charlotte Lefflers pjäs Skådespelerskan. Fritt inträde.

 

Kl.18.00

Kallelsen

En scenisk fantasi on Anne Charlotte Leffler

Under sin tid var hon en av de mest spelade och omdebatterade författarna, hon skrev om kvinnlig alkoholism, om kvinnans sexualitet,

om hur det var att navigera som kvinna inom ramen för de begränsningar och de snäva konventionerna som rådde. Hon tänjde på gränser

och skapade nya roller, både för kvinnor och män.

 

KL.20.00

Dom enda relevanta

---

16/10

 

KL.13.00

Dom enda relevanta

 

Kl.16.00

Kallelsen

Kl. 17.30

Järter dam

Ett rörelsebaserat framträdande som gestaltar ögonblick ur Lefflers tidiga liv och karriär av och med Amélie Marmenlind. 

Längd ca. 15 minuter. Fritt inträde.

 

Kl. 18.00

Dom enda relevanta

claudia_linden-foto-Olcay Yalcin.jpg
Foto MMårsell.jpeg
Amelie foto.jpeg
DER-Poster-Layout 1 (kopia 2).jpg

DOM ENDA RELEVANTA

Med avstamp i pjäsförfattaren Anne-Charlotte Lefflers liv och verk har en nyskriven fiktiv historia vuxit fram om fyra kvinnors vänskap på 1880-talet. Föreställningen innehåller utdrag från Lefflers egna pjäser och är inspirerad av hennes liv och sociala kretsar. Karaktärer och konversationer baserade på dem teman och figurer Anne-Charlotte själv skrev om. 

 

Under stockholms natthimmel blir Anna, Emelie, Karoline och Ester utmanade, förälskade och sorgsjuka. I omlopp finns även en viss Arvid Falk som rör sig i Berns salonger med sina grabbar. Med Röda Rummet till höger och hjärtat till vänster sätts deras konstnärskap och systerskap på prov medan de förbannar sig över vad kultursverige är och alltid har varit: Ett enda stort runkeri. 

Regi: Cornelia Longueville

Manus: Cornelia Longueville och Mira Mitchell

Nykomponerad musik: Elin Swartling och Clara Kihlborg

På scen: Hilda Krepper, Dorothea Norling, Freja Larsson, Mira Mitchell

KALLELSEN

En scenisk fantasi om Anne Charlotte Leffler

Under sin tid var hon en av de mest spelade och omdebatterade författarna, hon skrev om kvinnlig alkoholism, om kvinnans sexualitet, om hur det var att navigera som kvinna inom ramen för de begränsningar och de snäva konventionerna som rådde. Hon tänjde på gränser och skapade nya roller, både för kvinnor och män.

Vissa män förbjöd sina fruar att se hennes pjäser. Men det dröjde innan hon kunde gå ut med sitt eget namn. Med en stark inre kallelse skrev hon fram ett jämlikare samhälle. Ändå försvann hon ur vår gemensamma kanon och ingår inte i den obligatoriska litteraturhistorien.


Detta verk kom till ur en längtan efter att spegla sig i hennes karaktärer och att sprida hennes gärning, hålla henne kvar. Vem var hon? Hur vågade hon? Hur föreställde hon sig att vi skulle förvalta hennes konstnärskap? Vi har skapat en scenisk fantasi om Anne Charlotte Lefflers liv och gärning. 

Nykomponerad musik: Busu Benjamin Bulander

Idé och research: Lena Carlsson 

Manus, bearbetning & regi: Lena Carlsson och Sophie Tolstoy Regen 

På scen:

Ann Charlotte Leffler – Sophie Tolstoy 

            Skådespelerskan - Lena Carlsson 

IMG_8885.JPG
bottom of page