LEFFLER-FESTIVALEN 2022
14/10
Kl.18.00 - 19.15
Claudia Lindén, Maria Mårsell och Amelie Björk
föreläser om Anne-Charlotte Leffler. Fritt inträde.
Kl.19.30
Dom enda relevanta
Konstkollektivet PÖL framför en nyskriven pjäs med insprängda partier ur och referenser till Anne-Charlotte Lefflers verk: Skådespelerskan (1873), Elfvan (1883) och Utomkring äktenskapet (1893).
---
15/10
Kl.17.15-17.45
Embla Hane framför tillsammans med gitarrist Vegard Rubach Ese
text och musik inspirerad av, och citerad från, Anne-Charlotte Lefflers pjäs Skådespelerskan. Fritt inträde.
Kl.18.00
Kallelsen
En scenisk fantasi on Anne Charlotte Leffler
Under sin tid var hon en av de mest spelade och omdebatterade författarna, hon skrev om kvinnlig alkoholism, om kvinnans sexualitet,
om hur det var att navigera som kvinna inom ramen för de begränsningar och de snäva konventionerna som rådde. Hon tänjde på gränser
och skapade nya roller, både för kvinnor och män.
KL.20.00
Dom enda relevanta
---
16/10
KL.13.00
Dom enda relevanta
Kl.16.00
Kallelsen
Kl. 17.30
Järter dam
Ett rörelsebaserat framträdande som gestaltar ögonblick ur Lefflers tidiga liv och karriär av och med Amélie Marmenlind.
Längd ca. 15 minuter. Fritt inträde.
Kl. 18.00
Dom enda relevanta
DOM ENDA RELEVANTA
Med avstamp i pjäsförfattaren Anne-Charlotte Lefflers liv och verk har en nyskriven fiktiv historia vuxit fram om fyra kvinnors vänskap på 1880-talet. Föreställningen innehåller utdrag från Lefflers egna pjäser och är inspirerad av hennes liv och sociala kretsar. Karaktärer och konversationer baserade på dem teman och figurer Anne-Charlotte själv skrev om.
Under stockholms natthimmel blir Anna, Emelie, Karoline och Ester utmanade, förälskade och sorgsjuka. I omlopp finns även en viss Arvid Falk som rör sig i Berns salonger med sina grabbar. Med Röda Rummet till höger och hjärtat till vänster sätts deras konstnärskap och systerskap på prov medan de förbannar sig över vad kultursverige är och alltid har varit: Ett enda stort runkeri.
Regi: Cornelia Longueville
Manus: Cornelia Longueville och Mira Mitchell
Nykomponerad musik: Elin Swartling och Clara Kihlborg
På scen: Hilda Krepper, Dorothea Norling, Freja Larsson, Mira Mitchell
KALLELSEN
En scenisk fantasi om Anne Charlotte Leffler
Under sin tid var hon en av de mest spelade och omdebatterade författarna, hon skrev om kvinnlig alkoholism, om kvinnans sexualitet, om hur det var att navigera som kvinna inom ramen för de begränsningar och de snäva konventionerna som rådde. Hon tänjde på gränser och skapade nya roller, både för kvinnor och män.
Vissa män förbjöd sina fruar att se hennes pjäser. Men det dröjde innan hon kunde gå ut med sitt eget namn. Med en stark inre kallelse skrev hon fram ett jämlikare samhälle. Ändå försvann hon ur vår gemensamma kanon och ingår inte i den obligatoriska litteraturhistorien.
Detta verk kom till ur en längtan efter att spegla sig i hennes karaktärer och att sprida hennes gärning, hålla henne kvar. Vem var hon? Hur vågade hon? Hur föreställde hon sig att vi skulle förvalta hennes konstnärskap? Vi har skapat en scenisk fantasi om Anne Charlotte Lefflers liv och gärning.
Nykomponerad musik: Busu Benjamin Bulander
Idé och research: Lena Carlsson
Manus, bearbetning & regi: Lena Carlsson och Sophie Tolstoy Regen
På scen:
Ann Charlotte Leffler – Sophie Tolstoy
Skådespelerskan - Lena Carlsson